Bellen op de motor

Jasper

20 januari 2023
Bellen op de motor

De regels over het gebruik van de smartphone in het verkeer zijn duidelijk: bellen op de motor of in de auto mag wel, maar je mag de smartphone niet in de hand houden. Voor bellen op de motor is die randvoorwaarde dat je de telefoon niet in de hand mag houden misschien wat overbodig, want dat is op zich al niet zo handig. Op een motor heb je vrijwel altijd beide handen aan het stuur. Als je dus wilt bellen op de motor moet je alleen al vanuit praktische overwegingen voor een oplossing kiezen waarbij je kunt bellen met je handen aan het stuur.

Bellen op de motor

De technische mogelijkheden om handsfree te bellen op de motor zijn heel ver doorontwikkeld. Bellen op de motor is eigenlijk helemaal geen issue als je één of andere communicatieoplossing aanschaft. Sterker nog; er is waarschijnlijk geen enkele technische communicatievoorziening te vinden waar bellen met de smartphone geen onderdeel van de functionaliteit uitmaakt.

Voor motorrijders die graag ongestoord willen rijden, geen communicatiemiddelen hebben en alleen in noodgevallen een telefoontje willen kunnen ontvangen zijn de opties heel beperkt. In deze blog worden de verschillende mogelijkheden van handsfree bellen op de motor nader bekeken. Één van de voordelen van motorrijden is dat het gewoon fantastisch is om te doen. Geen enkel ander voertuig zal je zo’n gevoel van vrijheid geven als een motor. Vaak als je met meerdere mensen gaat motor rijden dan wil je wel contact houden op de motor.

Technische oplossingen voor uitsluitend bellen op de motor

Aan het eind van de introductie voor deze blog noemden we al het feit dat de oplossingen voor een motorrijder die alleen behoefte heeft aan handsfree bellen heel schaars zijn. Een optie is dat je gebruik maakt van de speaker in je telefoon. Dat is verre van ideaal. Want bellen met een telefoon op de speakerstand werkt alleen als je in een rustige omgeving bent. Bij bellen de motor heb je altijd te maken met veel omgevingsgeluid en wind. Dan kun je nauwelijks een gesprek voeren. Deze manier van bellen op de motor heeft dus absoluut niet de voorkeur.

Een betere manier om te bellen is de oortjes en microfoon te gebruiken die bij de meeste smartphones verkrijgbaar zijn. Dan heb je een basic oplossing voor weinig geld. Heel handig is het niet, want je hebt continu last van de draadjes waarmee de oortjes en microfoon aan de smartphone vast zitten. Maar als je alleen voor noodgevallen bereikbaar wilt zijn is dit een oplossing die in elk geval veilig is en waarmee je wat betreft bellen op de motor ook een fatsoenlijk gesprek kunt voeren.

De beste oplossing voor bellen op de motor is er één waarbij de smartphone via Bluetooth is verbonden met de microfoon en de oortjes. Dat is het geval bij elk communicatiesysteem, hoe basic ook. Integratie van de smartphone maakt daar altijd deel van uit. De geluidskwaliteit van deze systemen is veel beter dan die van de eerder genoemde oplossingen. Je hebt er bovendien altijd een handige bedieningsunit bij en er is geen geworstel meer met draadjes van de smartphone naar de oortjes. Op deze oplossingen voor bellen op de motor gaan we wat dieper in.

Motorcommunicatiesystemen

Alleen voor bellen op de motor een communicatiesysteem aanschaffen klinkt misschien een beetje overdreven. Dat is het niet. Met een communicatiesysteem is het veel veiliger bellen op de motor dan met oortjes of met behulp van de speaker. Het is een stuk minder gedoe om alles voor het vertrek in orde te maken en de geluidskwaliteit is een stuk beter. Voor het uitkiezen van zo’n communicatiesysteem is niet eenvoudig, want de keuze is enorm. Ook het type helm waar je mee rijdt speelt daarbij een rol. Om alvast wat houvast te geven hebben we de systemen in drieën verdeeld: basic, regular en luxe.

Alle systemen voor communicatie op de motor werken met Bluetooth. De kwaliteit van de Bluetooth uitvoering bepaalt hoeveel mogelijkheden je hebt met je systeem. In de meeste eenvoudige uitvoering koppelt de Bluetooth je oortjes / speakers en de microfoon aan de smartphone. Dat betekent dat je handsfree kunt bellen op de motor en muziek van de smartphone kunt beluisteren. Deze systemen kunnen tegelijk aan een motornavigatie worden gekoppeld – een los systeem of een app op de smartphone – voor gesproken instructies over de te volgen route. Een basic systeem is ook altijd voorzien van een FM radio.

Bij communicatiesystemen is het van belang dat ze goed bestand zijn tegen de weersomstandigheden. Je mag ervan uit gaan dat elk communicatiesysteem goed waterdicht is. De batterij is krachtig genoeg om de systemen ongeveer 12 uur te gebruiken en dat is ruim voldoende voor de meeste ritten. De bedieningsunits van een basic systeem zijn simpel. Als je alleen in staat wilt zijn om te bellen op de motor voldoet een basic systeem dus ruimschoots aan de mogelijkheden. Zo’n systeem is te koop voor prijzen vanaf ruim 100 euro.

Regular systemen

Het verschil tussen een regular en een basic communicatiesysteem is niet zo groot. Het belangrijkste is dat een regular systeem een koppeling mogelijk maakt met een passagier. Je kunt dus tijdens het rijden met elkaar praten. De passagier kan ook meeluisteren met de muziek die jij vanaf je telefoon aan het afspelen bent. Als jij bezig bent met bellen op de motor kan de passagier niet meeluisteren. Het bereik van de Bluetooth is ongeveer 10 meter. Deze systemen zijn gemiddeld 14 uur te gebruiken met een volle batterij en de bedieningsunits hebben vaak wat meer mogelijkheden. Voor het overige is de functionaliteit van dit type systemen hetzelfde als van een basic systeem. De prijzen zijn iets hoger. Je kunt zo’n systeem kopen voor prijzen vanaf ruim 150 euro.

Luxe communicatiesystemen

Alle functionaliteit die in een regular systeem aanwezig is zit uiteraard ook in de luxe systemen. Het grootste verschil tussen deze beide typen is dat er ook communicatie mogelijk is met andere motorrijders in een groep. Uiteraard moeten die andere motorrijders dan ook over zo’n systeem beschikken, maar dat mag wel een systeem van een ander merk zijn. De afstand die door de Bluetooth kan worden overbrugd varieert van 300 meter tot 2 kilometer. Het aantal rijders dat in zo’n systeem kan worden gekoppeld varieert van 2 tot 15 personen. De prijzen van deze systemen kunnen oplopen tot ruim 400 euro, afhankelijk van het aantal koppelingen met andere rijders en de te overbruggen afstand.

De headset voor bellen op de motor

Tot dusver hebben we het alleen gehad over de verschillen tussen de verschillende typen communicatiesystemen. Een ander belangrijk onderdeel voor bellen op de motor is de motor headset. Ook daarin heb je enorm veel keuzemogelijkheden, al worden die enigszins beperkt door het type motorhelm dat je gebruikt. Wie rijdt met een systeemhelm of een jethelm moet er rekening mee houden dat er een losse microfoon moet worden gebruikt voor bellen op de motor. In andere typen helmen worden speakers en de microfoon geïntegreerd in de helm.

Het goede nieuws is dat vrijwel elk type helm al is voorbereid voor de inbouw van een headset. Dat betekent dat er bij de oren al een uitsparing is gemaakt en dat de bekleding van de helm verwijderd kan worden om de kabels weg te werken. Bellen op de motor doe je dan dus niet met oortjes. Voor de bedieningsunit van de communicatiesystemen is plaats aan de linker buitenzijde van de helm. Hoe goed de helm is voorbereid kan verschillen. Bij een helm die universeel is voorbereid op inbouw van een bluetooth systeem past alles net iets minder mooi dan bij een helm die is voorbereid op communicatiesystemen van een bepaald merk.

Als je voor het eerst een headset wilt kopen voor bellen op de motor zijn er enkele dingen waarmee je rekening moet houden. Ten eerste is dat de helm zelf. Als je regelmatig een andere helm aanschaft kun je beter een universeel systeem kopen. Als je helm voorbereid is voor een headset van een bepaald merk en je bent van plan die helm nog lange tijd te dragen, dan verdient dat de voorkeur. De afwerking van een helm met een merk specifieke headset is mooier en heeft minder invloed op de aerodynamische eigenschappen van de helm. Vaak wordt de bedieningsunit bij deze systemen fraai weggewerkt in de kraag of op de nek rand.

Bellen op de motor zonder communicatiesysteem

Zoals beschreven kun je op een veilige manier bellen op de motor zonder al te veel gedoe met een communicatiesysteem. Als je dat niet wilt zijn er methoden om je smartphone mee te nemen om te kunnen bellen op de motor. Je moet dan zelf kiezen voor een systeem met oortjes en een microfoon. Er zijn verschillende modulaire bevestigingsoplossingen voor de smartphone verkrijgbaar. Als je van plan bent om de bevestiging permanent op de motor te laten zitten kun je het best kiezen voor een wat degelijker type.

Bescherming tegen water

Houd er rekening mee dat je smartphone op de motor wordt blootgesteld aan alle weersomstandigheden. Hoewel de meeste typen smartphone het predicaat ‘waterdicht’ mee krijgen is het misschien toch verstandig om daar niet op te vertrouwen. Er zijn uitstekende hoesjes verkrijgbaar die voldoende bescherming bieden. Als je de smartphone echt incidenteel mee neemt om te kunnen bellen op de motor volstaat een plasticzakje met een zipper ook.

Stroomvoorziening

Bij smartphones is de capaciteit van de batterij vaak wel een issue. Het gebeurt maar zelden dat die volledig is opgeladen als je vertrekt. Een optie is een USB aansluiting op je motor te maken. Dat werkt prima, maar het is soms nogal een klus om dit op een nette en degelijke manier op de motor te monteren. Je kunt ook voor een wat meer praktische oplossing kiezen: een powerbank meenemen. Als je een pauze neemt tijdens de rit kun je daarmee je telefoon voor het bellen op de motor weer een flink stuk opladen.

Externe links

Bekijk de beste deal

Op de hoogte blijven?

Please wait...

Je bent nu ingeschreven op e-mails van Motorblog